Wednesday, September 8, 2010

resepi biskut makmur, tarikh hari ni menarik sebab 8/9/10

ko perasan tak tarikh hari ni menarik?? 8/9/10..senang je nak sebut 8,9,10..hehehe..kalo tarikh bes2 ni, ramai yang nak kawen, nikah..macam dulu 9 sept 1999..ramai yang nikah + kawen..harini aku nak tunjuk 1 resepi kuih raya..tiap2 tahun WAJIB wat biskut ni...ayah aku suka biskut ni..aku tak minat pown..ayah tak suka beli biskut makmur..kena buat..

RESEPI BISKUT MAKMUR

1. 500 g tepung gandum
2. 1/2 tin kecil minyak sapi...apa2 brand pun boleh
3. minyak masak


INTI:

1. 200 g kacang tanah
2. gula pasir secukup rasa


CARA-CARA:
1. masukkan tepung gandum dalam besen

2. panaskan minyak masak & minyak sapi..pas panaskan dua2 minyak tu, masukkan kat dalam besen yang ade tepung tadi
3. pas panaskan dua2 minyak tu, masukkan kat dalam besen yang ade tepung tadi

4. uli hingga menjadi doh yang lembut.

5. bulatkan atau bujurkan dan pas tu isi inti. bakar pada 160 darjah celsius, masak dalam 20-25 minit, before bakar, pastikan oven tu panas dulu..

6. dah masak, golekkan atas gula pasir yang dah di blender

7. cara buat inti...goreng kacang tanpa minyak, buang kulit, blend jangan halus sangat tau pas tu campurkan gula pasir yang blend gak.

pas campurkan kacang + gula yang da di blender

tadaa...makmur da siap..
kena bagi sejuk dulu..


haikal, ibu jaga..dye ni tolong makan je..hehehe..da tak pose
abg haikal, danial..saje nak nyemak gak
kakak haikal & danial, keje dye on9 je...



nota kaki:
Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja, YM Engku Tan Sri Ibrahim Engku Ngah kata, raya jumaat..rasa nk pinjam je kerusi beliau. hehehe...psst..sat gi nak balik kg..

3 comments:

Adam said...

Selamat Hari Raya...

nadia said...

adam:
selamat hari raya...=)

Anonymous said...

belajar banyak