Wednesday, August 3, 2011

resepi | kuih tepung pelita tanpa kukus



2 ramadhan, aku dok rajin godek2 cari resepi tok berbuka puasa, last2 aku terjumpa belog sorang ni, dah la pandai, setadi medic kat moscow, pandai masak lak tu.. klik [SINI] untuk gi kat belog beliau :D


last2 godek, aku macam tergoda dengan resepi tepung pelita..


gambar google je :)


BAHAN-BAHAN LAPISAN HIJAU:



1. 4 cawan air pandan..

disebabkan kat rumah, memang banyak, jadi aku memang bedal banyak2 daun ni, lepas tu blender daun pandan



tadaa.. rupa daun pandan yang diblender


2. 1 cawan tepung beras




3. 1 cawan gula


4. 1 sudu air kapur






BAHAN-BAHAN LAPISAN PUTIH [SANTAN]


1. 3 cawan santan

2. 4-6 sudu besar tepung beras

3. garam secukup rasa




CARA-CARA MEMBUAT BAHAGIAN HIJAU :


campur bahagian hijau, kau kena make sure, jangan sampai ketul2, kang tak cantik


lepas tu, masak atas api, kau kena selalu kacau, baru tak berketul2

*in the process*


*hasil tangan yang gigih kacau bahagian hijau*

macam mana kau nak tahu bahagian hijau ni dah masak? kau kena pastikan bahan tu, jadi berkilat.. kalau dah berkilat, maknanya dah masak la tu.. :)


bila dah siap, kau boleh letak dalam acuan.. macam aku, aku letak kat sini..






*biarkan bahagian hijau ni*



CARA-CARA MEMBUAT BAHAGIAN PUTIH :


letak tepung beras, santan, dan garam dalam kuali, masak dengan api perlahan dan make sure.. kau kena kacau dan kacau sampai tangan kau naik lenguh.. kekekeke


*in the process*




ni la hasilnya.. tapi aku macam tak puas hati.. sebab macam berketul2 sikit.. puas dah aku kacau dalam kuali.. bahagian putih ni masak bila kau nampak macam berkilat sikit.. bila dah masak, letak bahagian putih ni atas bahagian hijau..


*rupa akhir tepung pelita*



senang je nak buat tepung pelita ni.. lagi2 tak payah nak kukus.. simpan je dalam peti ais.. makan sejuk2 lagi sedap :))





nota kaki:
tengs sis rai punya resepi.. sedap !

5 comments:

pian said...

sdap nyer(n_n)..waa leh r buat se nnti

nadia said...

@pian

buat la :))

emak. bukan penari tiang said...

mengapakah aku gedik pi bukak entry ni???



mengapakah????

nadia said...

@lady rara

hahaha.. ada orang tu tengah lap air liur eh? keh3

Unknown said...

meleleh air liur... T___T