Thursday, May 19, 2011

resepi simple : ice-cream cake



lama aku tak update blog.. kekeke.. broadband tak terbayar.. laptop buat hal.. cane nak update segala bagai kan? aku subscribe internet maxis tu je.. tu pun jarang aku subscribe.. ;)



ni resepi dah lama.. awal2 balik rumah.. dekat 2 minggu gambar dah elok simpan dalam memori card.. acece... ni ha.. aku nak tunjuk konon2 macam orang rajin nak nak makan ais krim stail lain..




bahan:
biskut oreo - 2 pek yang panjang tu
cip chocolate - 1 pek
aiskrim vanila
nescafe o - sikit je (optional)



ni ha, ais krim aku..


cara-cara:

hancurkan2 biskut oreo macam kat atas ni.. biskut yang hancur ni kita buat base untuk kek ni. aku campurkan oreo ni dengan air nescafe.. letak dalam sesudu dua je.. untuk pastikan kukuh sikit base ais krim ni


lapik loyang dengan plastik.. tujuan : nanti senang nak keluarkan ais krim ni.. lepas tu, letak eskem yang dah hancur tu.. tekan2 sikit, masukkan dalam peti ais


sementara base kek aiskrim dalam peti ais, letak aiskrim dalam mangkuk.. bagi dia lembik.. sebab nanti senang nak letak dalam loyang..aku letak chocolate chip sikit.. lepas tu, keluarkan loyang.. susun oreo kat tepi tengok gambar atas.. dan tuang la aiskrim tadi



aku hias cenggini je.. simple


tutup aiskrim tadi.. tujuan : tak nak bagi bau lain yang melekat bila simpan dalam peti sejuk..



tapi bila kuarkan kek ni, aku rasa simple sangat, jadi.. aku tabur biskut oreo hancur atas kek ni


tadaa...konon2 macam kreatif je bila makan stail lain.. hakikatnya sama je..kekeke
simple way.. kau bukak je peti sejuk, lepas tu kau letak oreo.. siap! lagi cepat kan?








notakaki:
22hb ada reunion sekolah..oyeah!!

7 comments:

Aesya Zealous said...

wowwww

zacky786 said...

waaa nampak menarik ~

Cik Nathrah said...

tu diaaaaa! meleleh air liuq aihh!

vampire's lovex said...

waaaaaaaa !! lapar ...


sedap nye tengokkkkkkk

Kak Amy said...

salam kenal singgah sini dan follow.jemput ke blog saya.

Alunie Natalia said...

Mohon share dear

nadia said...

@alunie natalia

Sila 2x :)