Friday, December 2, 2011

ayah - anak #6

ayah zaman muda2 takde la baik sangat, malah sentiasa nakal..


sampai satu ketika, once kenal dengan ibu, ayah siap berjanji nak stop rokok..
biasa lah.. tu semua janji zaman bercinta je..
ayah masih merokok, cuma 3, 4 tahun ni, ayah dah kurang merokok..
27 tahun kahwin dengan ibu..
tahun ke-27 kahwin, ayah berjaya berhenti rokok..
ayah start berhenti ramadhan 2011
dalam 3, 4 bulan.. ayah berjaya untuk tak hisap rokok :)


ayah zaman muda2, solat on off, on off..
tapi pernah sekali, masa 1992.. aku umur 2 tahun..
aku dikejarkan ke hospital sebab masalah kesihatan..
ayah cakap kat ibu, kalau adik sembuh, ayah nak taubat nasuha..
tak nak tinggal2 sembahyang dah..
dan ayah buktikan ayah berjaya buat benda tu
since aku kenal ayah, ayah takkan tinggal solat..
kalau tertinggal sekalipun, ayah akan cepat2 qada' solat


ayah pernah cakap..
kat dalam dunia ni, melalui pelajaran, orang akan sanjung kita
sebab tu aku dengan abang berusaha untuk sampai tahap ni
cuma ayah je tak sempat nak tengok aku sampai pegang degree..
ayah, jangan risau.. lagi setahun adik grad.. InsyaAllah ;')


ayah memang garang & tegas
tapi sekali pun ayah tak pernah naik tangan dekat anak2..
sekali pun tak pernah!



nota kaki:
ibu cakap kalau adik rindu ayah, kena banyak sedekahkan alfatihah..
moga ayah aman di sana..
al-fatihah
15 october 1957-21 november 2011

No comments: