Monday, June 30, 2014

working experience



salam.

sepanjang setahun lebih aku kerja, aku tau dunia kerja ni kejam. cerewet? yep, memang aku cerewet sebab kita kerja bukan sehari dua. most of life kite akan kerja.

ade tempat kerja, sabtu langsung tak alternate. kau start kerja pukul 9 sampai pukul 5, tapi tak pernah balik pukul 5 sebab kerja terlalu banyak. then, setiap sabtu kerja. kerja lebih masa no OT! 

aku tak faham certain tempat kerja bila staff kau balik awal (balik on time), kau pandang pelik. what? kau tak bayar OT, kau expect kau punya staff nak balik lambat??

jadi aku ban tempat kerja macam ni. 

2nd, sabtu alternate... 
balik still tak on time. and of course xde OT sbb alasan gaji lebih 2000, yang aku paling tak blah, ahad pun still kena on call. -.-" blergh..
bagi aku, dah 5 1/2 day kerja seminggu. 1 hari yang nak rehat pun nak kacau? kerja macam ni, memang penat badan, penat kepala. sebab no rest!

macam kau keje 7 hari seminggu. aku tak nak kerja yang bila balik rumah, still nak kena pikir. sebab aku ade byk benda lain yg best yg boleh pikir selain pikir kerja je.

so, ban!

aku ni simple, takde la kata tak boleh nak balik lambat. tapi since dah kawin, aku tak nak sampai rumah lambat. kalau bujang aku tak kisah. 

kang pukul 6, asri tepon

asri : bila nak balik?
aku : ada kerja lagi ni..
asri : ye la..

asri balik kerje 5 ptg, slalunye kalau xde OT, mmg 5.15 dah sampai rumah. macam aku? naik kete. jammed lagi. T_____T


so, aku decide dalam seminggu dua aku nak stop 2nd kerja aku. aku tak minat. bukan tak nak belajar suka, tapi memang dah try & tak berjaya. doakan aku dapat kerja sebab esok ada 1 interview. dlm 5-10 minit dari rumah. doakan aku dapat kerja yg bukan nak kerah tenaga macam buruh. kita manusia. ade nak masa utk family. sebab kalau kita susah, kita cari family bukan cari bos tempat kerja


2 comments:

Huda Luna said...

ai laike ur post fazeyy

nadia said...

@huda mihihi. I'olss da jadi penganggur terhormat. Jadi tukang masak kat rumah utk berbuka