Monday, August 13, 2012

Tanda-tanda raya dah dekat

Assalamualaikum...

alhamdulillah aku dah nak habis praktikal. sedangkan member2 aku sume dah habis praktikal..hewhewhew. aku je bertapa kat company tu lagi sebab praktikal aku habis lambat (start lambat, consider habis pun lambat la kan)

syukur Ramadhan kali ni, aku sambut dengan sederhana. 1st time puasa tanpa ayah di sisi. aku masih kuatkan hati, kuatkan jiwa supaya tak keluarkan air mata depan ibu. (pelakon berjaya!) hakhakhak..

tak sampai seminggu lagi nak raya, jadi macam biasa la tanda-tanda nak raya tu makin la jelas nampak..


1) lagu raya dah start keluar kat radio
semua lagu2 raya legend start keluar kat kampung. kalau nak lagi 2,3 hari nak balik kampung.. lagu 'balik kampung' yang sudirman nyanyi lagi la bertambah havoc nak nyanyi..kat sini aku bagi beberapa lagu raya femes kalau nak download. :)

a) Sudirman-Balik Kampung [SINI]
b) M. Nasir - Satu Hari di Hari Raya [SINI]
c) Uji Rashid & Hail Amer - Seloka Hari Raya [SINI]
d) Wann - Selamat hari Lebaran [SINI]
e) Azlina Aziz - Indahnya Beraya di Desa [SINI]
f) Fazedah Joned - Selamat Hari Raya [SINI]
g) Saloma - Selamat Hari Raya [SINI]

2) makin ramai yang masuk hospital
golongan kanak-kanak dan remaja antara golongan yang ramai masuk hospital bila nak dekat raya. almaklumlah time raya la banyak kes2 mercun & meriam yang kena tangan, kaki, muka dsb. 

3) tukang jahit baju naik tension
tukang jahit baju (baca: ibu aku lettew) makin sibuk.. makin tension takut baju yang customer tempah tak siap. time macam ni la nak tengok tukang jahit baju stay up, stay up sampai subuh lastly tertido & terlelap depan mesin jahit

4) sale! sale! sale!
buktinya? aku dah pergi uptown shah alam, klang & plaza alam sentral. semua penuh dengan manusia2.. dekat plaza alam sentral cari parking dekat 30 minit. uptown dengan klang, gi dengan motor.. jadi, selit je mana2 time nak parking. senang! dan selalunya sale tu takde la murahhhh sangat. cakap je sale 70% tapi harga still ratus2. tak pun kau akan dapat fesyen tahun lepas untuk sale yang 70% tu.. tapi aku dapat grab kasut rm20 kat klang, tudung bawal rm5, blouse rm20 kat uptown, dengan necklace rm15 kat giant, klang,.. berbaloi2.. ngeh2..cuma kau kena redah lautan manusia je.. ;p

5) surau/masjid makin kurang orang
saf kat surau/masjid dari sepadat-padat manusia menjadi lengang. budak2 pun mampu berlari-lari dalam surau/masjid.

6) bazar - semakin kurang orang yang berniaga
dah nak dekat sebulan pakcik/makcik berniaga dekat bazar, jadi kebanyakan peniaga ni dah start tak berniada bile 4, 5 hari lagi nak raya. penat kumpul duit. ni la masa nak beraya. ye dak?

7) berebut-rebut buat kuih raya
masa ni la, yang setahun simpan oven tu start keluarkan balik oven.. google resepi2 biskut raya dan buat biskut raya. tapi ada jugak yang ambil inisiatif yang mudah. beli je dah siap. hewhewhew. (baca: family aku). tahun ni family aku beli kuih raya dekat kerepek masri [SINI]. Harga murah sebab memang kilang tu kat area kampung aku gak :)


memang ni la selalu yang terjadi bila nak dekat-dekat raya. asalkan bersederhana dalam menyambut bulan ramadhan & syawal lagi bagus :) tak perlu membazir untuk benda2 yang tak patut.


nota kaki:
"amboi, belanja macam takda hari esok" - ayah, 2011

No comments: